Att designa en speltidning #1Att designa en speltidning #2

Att designa en speltidning

Warning: Use of undefined constant videoembedder_options - assumed 'videoembedder_options' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/6/2/7/sugoi.se/httpd.www/wp-content/plugins/video-embedder/video-embedder.php on line 306

Design är oerhört viktigt i samtliga medium vare sig man pratar om webb eller tryck. Speltidningarna som just nu kämpar för att ha ett existensberättigande i dagens blixtsnabba internetsamhälle är speciellt medvetna om detta. Tidningarna satsar stenhårt för att ge läsarna en unik upplevelse där textkvalité och utformningen står i tydligt fokus.

Sveriges speltidningar är speciellt intressanta då de flesta har gått helt skilda vägar när det gäller designfilosofi och upplevelse. Super PLAYsom tyvärr ska läggas ner – har en grafikintensiv layout där ordningen på innehållet blandas och kan ses lite som en upptäcktsfärd medan man läser. Gamereactor satsar stenhårt på en layout – inspirerad av schweizisk design – där typografi, gridsystem och minimalism står i fokus. Level lägger mycket energi för att skapa unika designer och illustrationer för samtliga stora artiklar. De har också ett stort fokus på papperskvalité för att höja upplevelsen samt känslan när man läser tidningens två delar.

När man tänker på snyggt designade internationella tidningar så tänker man självklart på Edge med sina stilrena omslag som alltid glänser i tidningshyllan. Men en annan tidning som många kanske har missat eller inte hört talas om är den franska speltidningen Amusment som verkligen särskiljer sig från den ”vanliga” speltidningen. Både på utsidan och insidan så känns det som ett lyxigt modemagasin med sitt serif typsnitt, svartvitt färgval och fokus på fotografier.

Förutom tidningens allmänna design så är det deras välproducerade fotografier som verkligen sticker ut ur mängden. Trots att tidningen bara har utgivits i fem nummer hittills, så har den redan blivit uppmärksammad flera gånger av alla stora design- och fotobloggar på Internet.

En av de uppmärksammade artiklarna, PIXXXEL – som genomfördes av den talangfulla fotografen Jean-Yves Lemoigne – får vi t.ex. se pixelfierade lättklädda damer i en realistisk miljö. En annan artikel som har fått sin del av uppmärksamheten är Made of Myth som visar på ett minst sagt annorlunda sätt hur de klassiska tv-spelen skapades. Tidningen visar verkligen att de satsar på extremt välgjorda och snygga fotoproduktioner.

Det är uppfriskande att se en speltidning ta en egen väg som Amusment gör. Ur en designsynvinkel och produktionsvärde så är detta en speltidning som är verksam på en helt annan nivå än sina konkurrenter. Jag uppskattar speltidningarnas utveckling.

Designen har tagit en större roll än tidigare och det har har verkligen ändrat min inställning som konsument. Jag köper nu inte bara speltidningar för att få spelartiklar utan också för att få inspiration till nya designer och upplägg.

Med detta sagt så tycker jag personligen att speltidningarna aldrig varit bättre eller haft ett större existensberättigade än nu.

Amusement

Skriv en kommentar

8 kommentarer

Jag älskar känslan av att kolla igenom magasin och deras layout. Jag kan köpa magasin bara för att kolla på redigeringen och inte ens läsa innehållet. Och jag måste hålla med dig att våra svenskas speltidningar blivit allt bättre på att skapa intressant och unik design, även ifall SuperPlay för mig blev mer som ett konstverk än en tidning och lite svårt/jobbig att läsa.

Ja, håller med om att SuperPlays design inte var särskilt snygg.

Jag vill ha det lite mer stilrent och lättläst.

Det är kul med speltidningar som satsar mycket på design och som vågar göra egna fotoproduktioner och sånt och inte bara använder artwork från spel.

Bra skrivet!!

Jag gillar framför allt designen i Marioartikeln från Level, och om man ser på specialnumret som bara innehåller NES-artiklar så var designen i det numret ruskigt snygg.

Mycket snygga saker du hittar Linus.

Här i Sverige är det väl egentligen bara Levels design jag gillar. SuperPlays kändes för rörig och plottrig och Gamereactors känns stel och tråkig. Amusement däremot tycks som en frisk fläkt och är riktigt snygg, åtminstone det lilla jag sett.

Gamereactor-Petter har skrivit en text om hur han gör en Gamereactor-etta:

http://gamereactor.se/artiklar/19309/Ett+Gamereactor-omslag+blir+till/

Har inte läst texten, men kanske passar sig. Om inte annat är det ett kvitto på hur fanatiska fans GR faktiskt har.

Linus

@Jimmy: Schysst guide det där! Och ja, GRs fans/läsare är smått fanatiska i vissa sammanhang.

[…] vackra speltidningar i tidningshyllor och på mässbord runt om i världen. Den franska tidningen AMUSMENT har med sin exklusivt vackra layout – som påminner om ett lyxigt modemagasin – skapat […]

[…] Sugoi uppmärksammade denna sajt/tidning lite i förbigående i ett inlägg redan förra året men fler gallerier har tillkommit sedan dess och sajtens bilder är värda att […]