Året som har gått - 2011

Året som har gått – 2011

För det tredje året i rad presenterar jag mina fem favoritspel från det gångna året med retrodoftande pixelkostymer.

1. Uncharted 3: Drake’s Deception
Det tredje spelet om Nathan Drakes äventyr var inte lika överraskande eller nyskapande som det föregående spelet, men Naughty Dog visade även denna gång att de är bäst i världen på det de gör. Med superbt regisserade scenarion, som till exempel intensiva eldstrider ombord på ett sjunkande skepp, sitter man helt fastklistrad från början till slut.

2. Batman: Arkham City
Med i stort sett alla nämnvärda karaktärer från serietidningen, och en spelvärld fylld till bristningsgränsen med innehåll, bjöd Rocksteady Studios på en otroligt välgjord upplevelse. Förutom en pulserande spelvärld förbättrades även den redan fantastiska slagsmålsmekaniken, vilket resulterade i en av de mest njutbara spelupplevelserna detta år.

3. inFAMOUS 2
Sucker Punch Productions serverade en av årets mest underhållande spelupplevelser som både var större och bättre än sin föregångare. Höjdpunkten var utan tvekan de dynamiska striderna och den expanderade vapenarsenalen som ständigt väckte experimentlusten.

4. Gears of War 3
Den avslutande delen i trilogin om Marcus Fenix och hans Delta Squad var mer av samma vara, men likväl årets roligaste samarbetsläge. Det var ren spelglädje att plöja genom horderna av fiender i diverse olika uppsättningar och scenarion tillsammans med en god vän.

5. From Dust
Gudasimulatorn från den franska visionären Eric Chahi, var årets absoluta överraskning. En otroligt vacker och dynamisk naturskildring som tillsammans med en utmanande problematik, skapade en fantastisk spelupplevelse som inte bör missas av någon.

Tidigare topplistor

I vanlig ordning vill jag tacka er som läser bloggen, och jag hoppas att ni vill fortsätta att njuta av vacker spelkonst även nästa år.

/Linus

Skriv en kommentar

3 kommentarer
Magnus Olsson

Synd att du inte går igång på Dark Souls. Hade varit intressant hur du fångat dess stil. 🙂

From Dust fick alldeles för lite kärlek än det förtjänade i år. Många bitchade på pathfindningen. Själv hade jag inga uppenbara problem med den. Om färdlinjen inte funnits där hade jag säkert blivit frustrerad men just tack vare den visste man vad man behövde åtgärda och därmed så var det inget problem längre.