Drömmaskinen #1Drömmaskinen #2Drömmaskinen #3Drömmaskinen #4

Drömmaskinen

Kreativitet och estetik är två otroligt viktiga faktorer när man pratar om spelutveckling. Det kan nämligen avgöra om ett spel kommer bli uppmärksammat eller ej bland det oändliga antalet titlar som törstar efter mediabevakning.

Limbo – utvecklat hos våra grannar i söder – är ett bra exempel på ett spel som har lyckats få mycket uppmärksamhet på grund av sin unika presentation. Produktioner som dessa kanske är ovanliga, men enligt mitt tyckte är det överdrivet att hävda att spelindustrin har slut på idéer. Man måste bara titta lite extra för att hitta de riktigt fina pärlorna som till exempel det svenska indiespelet The Dream Machine.

The Dream Machine – som produceras av studion Cockroach – är ett peka-och-klicka-äventyr med en presentation som kan beskrivas som en korsning mellan The Neverhood och Samorost. Karaktärerna är nämligen utformade helt i lera medan miljöerna skapas med hjälp av kartong – vilket resulterar i en visuell upplevelse utöver det vanliga.

Jag rekommenderar er att testa demoversionen av spelet på deras webbsida samt läsa deras otroligt inspirerande utvecklingsdagbok, där speldesignern Anders Gustafsson och animatören Erik Zaring skriver ner sina tankar.

Skriv en kommentar

3 kommentarer

Kul att du skriver om Dream Machine, Linus. Jag träffade Zaring och Gustafsson på Nordic Game i Malmö i våras och skrev faktiskt både om deras spel och Limbo i min rapport därifrån. Det faktum att karaktärerna har riktiga fysiska förlagor var riktigt tufft; stora rejäla dockor och riktigt visuellt tilltalande, precis som du skriver.

http://www.eurogamer.se/articles/intressanta-spelnyheter-fr-n-nordic-game-artikel

Linus

Oj, jag hade missat din artikel helt, Jimmy. Läste den nu och bjöds på en riktigt trevlig läsning.

Intervjuade killarna bakom för nystartade Skillpoint (http://www.skillpoint.se/text/%C3%A4ventyrlig-lera) och har spelat demoversionen. Riktigt coolt spel! 🙂