Game Boy – Att göra mycket av lite
Jag har alltid varit fascinerad av Game Boys spelbibliotek. Med en upplösning på endast 160 × 144 pixlar och en färgpalett på fyra varianter av grått så lyckades Nintendo skapa fantastiska spel.
I Link’s Awakening fick vi upptäcka spelvärlden Koholint Island som var fullspäckad av tempel, fiender och hemligheter. I Super Mario Land hoppade vi fram på 12 fantasifulla plattformsbanor med varierande miljöer och i Metroid II: Return of Samus fick vi utforska den mystiska planeten SR388.
Game Boy som sålde över 118 miljoner exemplar under sin tid i tjänst har skapat glada nostalgidrypande minnen för många, inklusive mig.
Ett exempel på detta är folket på pixelkonst-communityt Pixelation, som startade en intern tävling (som nu är nästan två år gammal) som gick ut på att grafiskt konvertera aktuella spel till Game Boy. Vissa av resultaten blev urläckra och får återigen nostalgin att flöda. Jag menar, hur bra skulle inte BioShock eller Okami ha blivit till Game Boy?
Så grattis i efterskott till Game Boy som nu har hunnit att få 7350 dagar (över 20 år) på nacken och tack för alla glada spelminnen.
Fler bidrag finns att beskåda här.
Skön gamla minne att se de spelen !
När jag ser alla grymma bidrag känner jag mig lite sur på att jag aldrig fick ta del av några större doser Game Boy, eller ens en egen maskin.
Dock kan jag inte göra annat än beundra deras kreationer, för vem älskar inte pixlar?
[…] från 80-talet, stilfulla omtolkningar av designgurun Olly Moss och nya utseenden i form av små GameBoy-pixlar. Det är populärt att tänka om helt enkelt och nu är det filmernas tur att få en härlig […]
Bioshock och Okami… så vackert att jag blir tårögd! 🙂