Sugoi firar ett år
Tänka sig att det var exakt ett år sedan bloggen tog sina första trevande steg in i den svenska bloggsfären. Under ett händelserikt år så har bloggen verkligen utvecklats och blivit en självklar del av min vardag. Det känns stort och bör firas därefter.
Ett år firas med en tävling där prispotten består av det snyggaste spelet från föregående år till varje plattform. Må det vara traditionell ursnygg pixelgrafik eller en unik designfilosofi, så är det just dessa spel som har stått ut ur mängden i mina ögon rent artistiskt.
Prispotten innehåller alltså dessa sex underbara spel (åtta vinster).
- 1 x Henry Hatsworth (Nintendo DS)
- 1 x MadWorld (Nintendo Wii)
- 2 x Machinarium (PC & Mac)
- 1 x ’Splosion Man (800 Live Points) (Microsoft Xbox 360)
- 2 x Flower (Sony PlayStation 3)
- 1 x Patapon 2 (Sony Playstation Portable)
Allt som du behöver göra för delta i tävlingen är.
- Skriv tre spel (eller färre) du skulle vilja vinna. Om Machinarium är ett av spelen, specificera vilket format du är intresserad av (PC eller Mac).
- Svara på frågan: Vilket är det snyggaste spelet som har skapats och varför?
- Lämna en kommentar med svaret nedan eller skicka svaret till min e-post senast den 5 mars.
- Vänta till den 7 mars då vinnarna med de bästa motiveringarna utses.
Jag vill tacka Nordisk Film och Amanita Design för deras sponsring och stora generositet.
Inte minst ett stort tack till er mina vänner och lycka till.
/Linus
Uppdatering.
Tack för alla fina bidrag. Här kommer vinnarna:
- Aftonstjaerna tycker det gamla Amiga-spelet Benefactor är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”[…] Det är ren och skär pixelperfektion med sjukt mjuka animationer […]” – Vann Machinarium.
- Onlajn {Magasinet} tycker Shadow Of The Colossus är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”För otroligt vackra miljöer och landskap samt grym ljussättning […]” – Vann Flower.
- Andreas Suojanen tycker Mirror’s Edge är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”På grund av sitt genuina användande av färger och let’s not overdo it […]” – Vann Patapon 2.
- Aron Tysén tycker Beyond Good and Evil är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”[…] En värld man känner att man vill flytta till trots att ett förtryckarsamhälle råder måste ju vara väldans vacker. Det blir lite som rapporterna om folk som vill flytta till Pandora efter att ha sett Avatar. Jag vill bo med Pey’J och Jade i deras fyr, och utforska grottorna med alla självlysande varelser! […]” – Vann Flower.
- Anders Adlén tycker Every Day the Same Dream är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”[…] Ett enastående exempel på att man med mycket sparsam design kan få till en riktig fröjd för ögat […]” – Vann Machinarium.
- Krille tycker även han att Mirror’s Edge är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”[…] Spelet har en stilren och tilltalande design, både estetiskt och spelmekaniskt […]” – Vann Henry Hatsworth.
- Magnus Olsson tycker Simon the Sorcerer är det snyggaste spelet som har skapats med motiveringen ”[…] som med sin mjuka VGA lyckades fånga känslan av att man spelade i en sarkastisk saga […]” – Vann ’Splosion Man.
- Johan P kunde inte välja ett spel utan valde tre (Day of the Tentacle, Another World och Super Mario Land) med motiveringen ”[…] Just frågan om vad som är snyggast eller inte känns otroligt relativ, visst kan något vara konstfullt utfört eller fotorealistiskt snyggt etc, men nivån höjs där för varje månad känns det som.
Då tycker jag det är lättare att sikta in sig på de känslor som konsten väcker i just mig, och då är det oftast den retroistiska ådran som gör sig påmind. Det man imponerades av innan det gick att skapa sådana renderade (eller avskalade för den delen) vidunder som reguljärt ges ut nuförtiden. […]
” – Vann MadWorld.
Grattis på ettårsdagen, önskar dina fränder på Blog ’em up.
Jag tror bestämt vi behöver ta en firaröl någon kväll för det här! Grattis och keep up the good work!
Stort grattis! 🙂
Grattis! Vilken fin ung blogg du har vuxit upp och blivit. Jag minns som igår när du bara var en ny tom wordpress-mall… eller nått 🙂
Keep up the great work dude
Stort grattis på årsdagen (en dag försent, men i alla fall). På nästa Fridayburger jag besöker ska du få en näve spel också. De ligger på jobbet nu och frodas.
Grattis grattis!
Och vilken himla trevlig tävling, jag ska genats börja klura på mitt svar. 🙂
Tack alla! 🙂
Redan ett år? Se på fan. Grattis förstås!
Ska fundera lite på vilket som kan vara det snyggaste någonsin…
Stora kongratulationer! Jag ser fram emot ännu ett år med bra inlägg!
Tre spel… hmm
Splosion Man
Henry Hatsworth
Machinarium (PC)
Själv så är jag en sucker för Kingdom Hears, underbara nivåer och blandningen av Disney och Square gör att en massa barndomsminnen kommer upp
Machinarium (PC) eller Splosion Man.
Finns flera spel som jag tycker är snygga i estetisk mening. För att nämna några har vi Okami, Settlers, Patapon, Gobliins 2, Woodruff and the Schnibble of Azimuth, Riven, Revelation, Riddick – Assault on Dark Athena… Men framför allt vill jag nämna Simon the Sorcerer som med sin mjuka VGA lyckades fånga känslan av att man spelade i en sarkastisk saga. Sämre än konkurrenten Monkey Island, men betydligt snyggare.
Filmen gör inte grafiken rättvisa, men men: http://www.youtube.com/watch?v=HGyPtnEQ8gw
[…] nog till ett års jubileet så har bloggen dessutom – till min stora glädje – blivit nominerad till årets […]
Tre spel, svårt.
Flower har jag redan, så det får väl bli
1. Machinarium
2. [Random]
3. [Random]
Ett spel som jag nyligen snubblade över, som är helt fantastiskt snyggt, är Every Day the Same Dream. Ett enastående exempel på att man med mycket sparsam design kan få till en riktig fröjd för ögat. Att spelet har en underbar musikslinga, som förstärker den ödesdigra handlingen, skadar inte.
En av de snyggaste momenten i spelet är den långa promenaden fram till ens arbetsbås. Man passerar en lång rad av kloner, apatiskt klickande med sina datormöss, för att i nästa scen möta samma vy, utzoomad.
Stilren, stilistisk och enkel design (tre ord för samma sak? Aja, det tål att förtydligas) bygger upp ett konstverk som lever sig kvar på näthinnan.
Mad World, Hatsworth, Machinarium.
Just frågan om vad som är snyggast eller inte känns otroligt relativ, visst kan något vara konstfullt utfört eller fotorealistiskt snyggt etc, men nivån höjs där för varje månad känns det som.
Då tycker jag det är lättare att sikta in sig på de känslor som konsten väcker i just mig, och då är det oftast den retroistiska ådran som gör sig påmind. Det man imponerades av innan det gick att skapa sådana renderade (eller avskalade för den delen) vidunder som reguljärt ges ut nuförtiden.
Jag erbjuder således följande haikus (nåja) för att beskriva några av de spel vars grafik väcker flest känslor för mig (blev på svenska linus, ville inte smöra för mycket) 😀
Skeva väggar
Flygande tidsmaskiner
Lila tentakel.
Frustrerat hopp
Okända omgivningar
Laserpistol.
Hemliga vägar
Svältande kompanjon
Slängkappa.
Nu är tävlingen avslutad och vinnarna utannonserade. Tack för ert engagemang.
[…] innebär att mitt bloggprojekt nu fyller hela två år. Till skillnad från förra året, då jag tävlade ut flera kvalitativa spel, firar jag denna bloggdag lite mer […]