Ett nytt sätt att se på saker

Ett nytt sätt att se på saker

Ni som läser bloggen vet redan att jag har en viss fallenhet för 2D och 3D-koncept som blandas. Jag har ju tidigare skrivit om det ambitiösa projektet att 3D-rendera hela Link’s Awakening, Peter Sjöstrands perspektivvändande Mega Man-projekt och Second Lifes snyggaste område. Men det finns naturligtvis mer projekt och arbeten att belysa.

Nu har nämligen en användare från ZDoom med namnet Cutmanmike gjort en modifikation som låter oss spela Mega Man från ett förstapersonsperspektiv. Med hjälp av den (primitiva?) 3D-motorn och texturer från originalspelet så har han verkligen lyckats på det estetiska planet.

Spelmekaniken är ett deathmatch-upplägg där man dödar sina motståndare med de olika specialvapnen som fanns i originalserien på NES. Ambitionen är att modellera upp alla vapen och banor som finns från seriens första till sjätte del. Inget litet projekt med andra ord.

Redan nu kan man ladda ner en tidig version och testköra en match på Cut Mans illgröna bana.

Skriv en kommentar

2 kommentarer

Haha, riktigt snyggt som vanligt. Det här var ju lite småkul, även om jag är mer för 2D-varianter av 3D-spel, ska bli kul med premaken på Left 4 Dead…

Fan va läckert. Grymt att spritesen ser platta ut, liksom resten av spelet, trots att det är djup i bilden.